Campagne 'goed geregeld = geld gespaard'

VMM lanceert handige website met rechten, plichten en tips rond water.

Sinds vorig jaar bestaat er een nieuw algemeen waterverkoopreglement. Een nuttig document dat alle rechten en plichten van gebruikers en watermaatschappijen op een rijtje zet. Maar het is niet voor iedereen eenvoudig te lezen of te begrijpen. Daarom bundelde de VMM de belangrijkste rechten en plichten rond kraantjeswater in eenvoudige taal op een website www.vmm.be/waterloket en in een brochure. Je kan de brochure gratis bestellen op het nummer 1700. Hieronder vindt u alvast een aantal vragen en antwoorden op een rijtje.

Wat kost water eigenlijk?

Op je waterfactuur rekent de watermaatschappij je het abonnementsgeld en een bedrag voor je waterverbruik aan. Het tarief voor je waterverbruik per kubieke meter bestaat uit drie delen:

  • de levering van het water;
  • het vervoer van het afvalwater via de riolering;
  • de zuivering van het afvalwater

 In Vlaanderen betaal je ongeveer 3,7 € voor 1 m³ of 1.000 liter water. Voor de prijs van 1 liter flessenwater, koop je 300 liter kraantjeswater. Op www.vmm.be/waterloket staan heel wat handige tips om water te besparen. Goed voor het milieu én voor de portemonnee.

Verborgen lek? Doe de lek-check.

Je verbruik verminderen heeft weinig zin als je ergens waterverlies hebt. Als het gaat om een zichtbaar lek, kan je dit het beste onmiddellijk (laten)herstellen. Maar het kan ook gaan om een verborgen lek. Zo een lek kan veel schade toebrengen en het jaagt je verbruik ongewenst de hoogte in. De 'lek-check' op www.vmm.be/waterloket vertelt stap voor stap hoe een verborgen lek efficiënt kan opgespoord worden. Contacteer de watermaatschappij als je een verborgen lek vaststelt. Onder bepaalde voorwaarden heb je recht op een minnelijke schikking.

Een aantal rechten en plichten in een notendop

  • per adres hebben alle bewoners die daar gedomicilieerd zijn, recht op 15 m³ gratis kraantjeswater. Wat je wel nog moet betalen is het vervoer en de zuivering van het afvalwater en het abonnementsgeld.
  • iedereen heeft recht op een gratis eerste controle als er een probleem is met de watermeter, de hoofdleiding, de kwaliteit van het water, of bij vermoeden van een verborgen lek. Als er méér nodig is dan een eerste controle, kan de watermaatschappij dit aanrekenen.
  • daar tegenover staat dat iedereen verplicht is om zijn meterstand door te geven en de rekening van de watermaatschappij te betalen. Wie dat niet doet, kan afgesloten worden. Ook daar bestaan specifieke procedures voor. Bij betalingsmoeilijkheden kan iedereen trouwens een plan voor afbetaling vragen aan de watermaatschappij.

Nog vragen over water? Contacteer FARYS: Stropstraat 1, 9000 Gent – 078 35 35 99 - klantendienst@farys.be of ga naar de website www.farys.be

 

 

Contactgegevens

dienst Milieu- en duurzaamheidsbeleid
Dorp 1
9860 Oosterzele

Ronny Meerpoel - milieuambtenaar
tel. 09 363 99 35
email ronny.meerpoel@oosterzele.be

Hilde Van Hecke - duurzaamheidsambtenaar
tel. 09 363 99 36
email hilde.vanhecke@oosterzele.be

583